Köpguider

Hur väljer jag rätt bromsar för min bil?

Till de flesta bilmodeller så finns det flera olika bromsbelägg och bromsskivor. Nu pratar vi inte om typerna som ex. sport, gata, slitsade osv, utan originalbromsarnas storlek och form. Ett exempel kan vara att en original Audi A4 B8 finns med: - Olika motorstorlekar - Utrustningspaket - Pre-facelift & Facelift Det i sin tur kan göra att din bilmodell, årsmodell & motorstorlek ändå har två eller flera produkter som kommer upp om du väljer bromsskivor. Så det enda (säkra) sättet ...

Bromsbelägg: Hur många belägg innehåller en förpackning?

Bromsbelägg säljs alltid i förpackningar som täcker en axel, antingen fram eller bak. Med andra ord är det normalt 4st belägg/förpackning.

Axelvikt: Hur hittar jag det på min bil?

När behöver jag kolla upp axelvikten på min bil? När man ska köpa sänkfjädrar eller andra typer av väghållningssatser så kan det ibland uppges en max/min axelvikt. Denna har med hårdheten på fjädrarna att göra då dom är anpassade att hålla upp en viss vikt. Ju tyngre bilen är desto hårdare måste fjädern vara för att klara av att hålla upp bilen. Detta gör att en bilmodell kan ha flera olika fjädersatser. Det beror på att olika motoralternativ och utrustningspaket gör att modellerna väger olik...

Eftermarknadslampor - Godkända eller inte?

Detta är en mycket vanlig fråga vi får om lampor till bilen I vissa fall kommer lampor från Depo Sonar med E-märkning. Spyder Autos lampor är riktade mot den amerikanska marknaden och har inte någon godkänningsstämpel. Reglerna gällande ljus är i princip samma som för alla eftermarknadsdelar och bilar i dagsläget. Man får inte bygga om en bil helt enkelt. Dock så går de flesta bilar genom bilprovningen även med stylinglampor så länge ljusbilden och funktionerna är rätt. Våra produkter lämpar s...

NPT - National Pipe Thread - Hur mäter jag min luftkoppling?

NPT - National Pipe Thread Vi får ofta frågan vilken storlek det är på en gänga och framförallt varför t.ex. inte 1/2" NPT är 12.7mm (0.5"). Här ska vi försöka förklara detta och sist kommer det även vara en tabell med ytterdiametern på en MNPT(Hane) i de olika storlekarna. NPT är från början en gänga som användes för att sätta samman rör där man transporterade vätskor, gas, ånga och hydraulik. Det gjorde man med adaptrar i ändarna som länkade ihop 2st rör. Genom att man då gjorde gängan kon...

Guide Luftfjädring - Att välja styrsystem för luftfjädring

Hur väljer jag styrsystem för min luftfjädring? Vad skiljer styrsystemen åt? Att välja styrsystem är ett stort val. Det rör sig oftast om mycket pengar och är den centrala delen i sitt luftfjädringsbygge. Men hur väljer man då styrsystem? Ja, förutom att försöka titta efter ett kit i sin budget så finns det väsentliga skillnader på de olika märkena och kiten. I denna artikel ska vi titta närmare på Air Lift Performance och Accuairs olika system. Air Lift Performance Vi börjar med de enkl...

Bredbandslambda: Varför är den så viktig?

**BREDBANDSLAMBDA** Vad är en bredbandslambda och vad har man den till? En lambdasonds uppgift är att hålla koll på mängden syre som avgaserna består av. Genom att få reda på detta så kan motorstyrningen räkna ut om motorn går fett eller magert och sedan kompensera för det. En smallbandslambda, som sitter i de flesta bilar kan bara mäta ifall motorn går fett eller magert. En bredbandslambda kan däremot mäta hur fett eller hur magert den går. Man kan alltså säga att de gör samma sak men bredb...

Short RAM eller CAI(Cold Air Intake)?

**Short RAM eller CAI(Cold Air Intake)?** Det finns i huvudsak två stycken olika varianter på luftfilterkit till de flesta bilmodeller. Det ena är Short Ram och det andra är CAI(Cold Air Intake). Vi får ofta frågan vilken variant som är bäst och vilka för- och nackdelar de båda har. Här ska vi försöka förklara så gott det går så du enklare kan välja det kit som passar dig bäst! **Cold Air Intake** Ett CAI, eller Kalluftsintag rakt översatt, är precis som det låter ett luftfilterkit design...

Underhåll av Coilovers

Rengöring av coilovers! Vi får ofta frågor angående låsringar som skurit/fastnat vid justering. Det är enkelt att undvika det genom att vara noggrann med rengöringen och underhållet av stötdämparna. Något som många hoppar över, tyvärr. Det är inte svårare än att tvätta utsidan av bilen, det tar dock lite längre tid då man måste ta bort hjulet. Vi rekommenderar att man gör rent och underhåller varje gång man byter hjul (_vinter -> sommar & sommar -> vinter_), när dom ska justeras(_viktig...

Coilovers: Felsökning av coilovers

Felsökning av Coilovers Missljud: Börja alltid med att kolla så allting sitter fast i ordning! Ett bekymmer som kan uppstå när man just monterat sina coilovers är man hör missljud. Det är väldigt sällan en coilover i sig ger ifrån sig missljud, däremot transporterar en Pillowball-topplagring missljud mycket lättare än vad en OEM-Gummitopplagring gör. Det gör att om man haft något litet glapp sedan tidigare som inte hörts i bilen så kommer detta förtydligas och på så sätt höras i kupén. Miss...

Bromsbelägg: Hawk Performance Racing-Belägg

Benämning i Art.Nr Belägg Arbetsområde Min/Max Temp Friktion Kommentarer U DTC-70 420°C-650°C 200°C-870°C Hög - Designade för bästa bromsförmåga - Klarar extrema temperaturer utan Fadening - Lågt slitage på bromsskivorna G DTC-60 370°C-590°C 200°C-870°C Hög - Snäppet lägre Friktionskoefficient än DTC-70 - Rekommenderad att köra i kombination med DTC-70 - Liknande men lägre friktionskurva som DTC-70 - Lågt slitage på bromsskivorna V DTC-50 26...

Bromsbelägg: Hawk Performance Street Performance Belägg

Bokstav i Art.Nr Belägg Arbetstemp. Min/Max Temp. Friktion Kommentarer R STREET RACE 40°C-420°C 40°C-650°C Medium - Designat för att ta dig fram och tillbaka till banan utan att kräva belägg-byte - Brett arbetsområde - Kontrollerbar friktion - Mjuk anläggning och friktion N HP+ 40°C-315ºC 40°C-420°C Låg - Distinkt anläggning - Designad för racing med lättare bilar(Under 1250kg) - För bilar som inte kräver extrem bromsfriktion B HPS 5.0 40°C-...

Chassi: Montering av coilovers på bil med Aktivt/Elektroniskt Chassi

Går det att montera Coilovers på en bil med Aktivt/Elektroniskt chassi? Absolut! Det kräver dock lite extra arbete jämfört med en bil som kom utan denna typ av chassi. Många moderna bilar har chassin där det går att välja mellan minst två stycken olika lägen så som Komfort, Sport eller tom Sport+. Det är en funktion som är väldigt uppskattad hos många som tycker om att köra aktivt men samtidigt vill ha god komfort när man åker långt. Perfekt kombination! Sänkfjädrar: För att sänka bil...

COBB Tuning: Accessport V3

Nedan följer en enkel visning av funktionerna i nya Accessport V3 **Installera:** Alla delar för en enkel installation ingår. Tydliga instruktioner på skärmen visar hur den installeras. Vid första installationen sparas den dåvarande mappen i enheten så du alltid kan återgå till standard! **Avinstallera:** Genom att avinstallera enheten så återgår man till standardmappen **Felkodsläsning:** Accessporten tillåter dig att läsa och och radera felkoder i ECUn. Den fungerar då som...

Exedy - En guide att välja rätt koppling!

Vilken koppling ska jag välja? -Läs denna guide för att få mer insikt i Exedys urval av kopplingar Exedy är en tillverkare av kopplingar som funnits sedan 1923. Då gick dom under varumärket Daikin Clutch vars mål var att förse världen med kvalitativa delar. Idag är Exedy en av världens största tillverkare av kopplingar och deras produkter sitter i många bilar från fabrik. Det gör att oavsett vilken koppling du väljer så vet du att du får en koppling av bästa kvalitet med många timmars R&D ...

Grundläggande Chassi: Caster

**Caster** Caster är stötdämparens vinkel skulle man kunna säga. Lättast att förklara det är att titta på en cykel från sidan. Drar man en linje längs framgaffeln och hela vägen ner till marken, sedan en linje lodrätt genom navet på framhjulet. Då är det den vinkeln som är i ovankant som är castervinkeln. Denna mäts i grader. Det man kan ta nytta av med castervinkeln är att man kan få bilen att vilja styra tillbaka snabbare. Det kan t.ex. hjälpa dig som driftare vid övergången från en kurva ti...

Grundläggande Chassi: Camber

**Camber** Camber är vinkeln som berättar hur mycket hjulet lutar i sidled (negativt/positivt). Negativ camber kan hjälpa dig att få bättre grepp genom kurvor. Det beror på att när kraften genom kurvan får bilen att luta utåt så ställer man ner hela däckets slityta i marken. Det gör att man får nytta av hela däckbredden. Här gäller det dock att hitta ett mellanting för man tappar "grepp" på rakorna. Camber är en vinkel som utnyttjas av många stance-byggare för att få in hjulet till ett per...

Grundläggande Chassi: Toe in/Toe out

**Toe in/Toe out** Toe är hjulens vinkel i förhållande till “Center Line” (en linje rakt genom bilen sett uppifrån). Alltså om hjulen står lite lätt vinklade inåt eller utåt. Står de inåt så kallas det “toe in” och utåt så kallas det såklart “toe out”. Ett lätt sätt att hålla reda på detta i början är om du tittar ner på fötterna och låtsas att dessa är din hjul. Pekar du då tårna inåt så har du ju “toe in” och ställer du dig som Charlie Chaplin (tårna utåt) så har du “toe out”.

Chassi: Fördelarna med Polyuretan!

**Varför ska man köra med Polyuretan-bussningar?** Polyuretan är en plast som varit med oss i olika ändamål i över 30år. På senare år har man dock lärt sig modifiera denna plast till egenskaper som gör den väldigt användbar till både bruksbilar och för bilar som enbart används till bankörning och tävling. Bussningar är en av de delar på en bil som utsätts för mest stress. De ska klara all denna stress utan någon som helst service eller smörjning. Otacksamt är bara förnamnet! Bussningar är v...

Fälgar: Allt utom navdiametern stämmer, går det att lösa?

**Allt utom navdiametern stämmer, går det att lösa?** Är navdiametern på fälgen större än vad du har på din bil så löser man det smidigt med centreringsringar(navringar). Dessa finns i de flesta inner och yttermått för att man ska kunna montera fälgarna på sin bil. Är navdiametern däremot mindre så är det ett svårare problem. Då får man svarva upp navhålet på en mekanisk verkstad. Vi rekommenderar dock att kolla på en annan fälg. Det finns alltid någon som passar utan att behöva göra detta in...

MBRP Avgassystem: Vad är skillnaden på Axleback, Catback, Filterback och Turboback?

**MBRP Avgassystem: Vad är skillnaden på Axleback, Catback, Filterback och Turboback?** Här ska vi kolla vad de stora skillnaderna på de olika systemen är så du enkelt kan se vilket som passar dig. Namnen på dom avslöjar endel om längden på dom men vad gör det för skillnad. **Axleback** Detta är ett system som ersätter det sista ljuddämparna med antingen mindre ljuddämpare eller inga alls. Det gör att bilen får ett mullrigare ljud men ger i sig ingen större effektvinst. Fördelen här är a...

MBRP Avgassystem: Vilket material ska jag välja?

**Aluminiserat stål:** Aluminiserat stål är en stålplåt som har ett lager med aluminium som rostskydd. Detta material används för att hålla ner kostnaderna. Aluminiseringen gör efter att systemet är klart. Det gör man för att även svetsar ska skyddas, annars är det ett vanligt ställ som rosten uppstår på denna typ av system. Utblåsen är tillverkade i T304 rostfritt stål för att ge en snygg blank finish över tid! **T409 Rostfritt stål:** T409 är ett rostfritt stål anpassat för en lite l...

Spyder Auto: Inkoppling av CCFL, LED och Halo-ringar

**Inkoppling av Halo-ringar** Spyder Autos strålkastare är anpassade för varje bil med kontakter som bara är att plugga i. Är det däremot en strålkastare med Halo-ringar så är detta ett tillval att koppla in, därför har de inte någon färdig kontakt utan 2st kablar(en röd och en svart). Dessa kopplas in mot positionsljuset för att tändas så fort positionsljuset är igång. Det görs enklast genom att antingen löda på kabeln eller ta en strömtjuv.

Dimljus Med Switch? Spyder Auto

På vissa dimljus från Spyder Auto så står det i namnet på artikeln, "Med Switch". Detta betyder att dimljusen kommer komplett med kabelhärva med switch/kontakt för montering i kupén. Perfekt för bilar som inte har dimljus original och därmed inte har kablage eller knapp inne i bilen.

Kamaxlar: Lyft och Duration

**Kamaxlar** Kamaxlar, eller kammar som det oftast heter i folkmun, är delen som bestämmer hur mycket, när och hur länge ventilerna ska vara öppna. Dessa bestämmer med andra ord karaktären på motorn. Genom att byta kammar kan man få en motor att bete sig helt annorlunda. Man kan flytta registret till ett område som passar ändamålet för bilen. Det som huvudsakligen skiljer kammarna åt är Duration(Hur länge kammen håller ventilen öppen) och Lyft(Hur mycket den öppnar ventilen). Båda dessa spel...

Justering av Coilovers: Utan justerbar nedre infästning

**Utan justerbar nedre infästning** **De coiloversatser som ligger i budgetklassen har ingen nedre infästning som går att flytta. Det gör att man inte kan korta ner coiloverns längd utan att påverka hårdheten. Det beror på att för att sänka måste man sänka ner fjäderns nedre infästning vilket då gör att övre infästningen kommer följa med ner. Problemet är då att hårdheten ökar markant eftersom fjädringsvägen kortas ner.** 1 Släpp på låsringen med hjälp av ställnycklar. 2 Justera se...

Justering av Coilovers: Med Justerbar nedre infästning

**Med justerbar nedre infästning!** **Höjden på bilen ställer du genom att förlänga/förkorta längden på coilovern. Detta ställs genom att man flyttar upp/ned den nedre infästningen. Det går att bara släppa låsringen och sedan skruva på hela coilovern men det är faktiskt ingen genväg då det ofta går tungt i gängorna när det sitter i lite spänn. Släpp därför nedre infästningen från bilen och snurra sedan på nedre fästet. Höjden på bilen är personlig! Vill man ha en jättelåg bil så ska man ha d...

Vilken Clutch Masters-koppling passar mig?(Singelkopplingar)

Att välja vilken Clutch Masters-koppling som passar bäst kan vara knepigt vid en första anblick då det finns ett stort urval. Det är dock enklare än vad det ser ut som, men man måste veta vad bilen ska användas till och hur mycket mer effekt bilen har jämfört med original. Detta beror på att Clutch Masters inte skriver ut en angiven effekt kopplingen klarar pga av att det påverkas av så många faktorer. Man har istället angett en procentuell effektökning kopplingen ska klara i jämförelse med OEM-...

Fjädrar BC-Racing: Mått och Passform

Passar BC-racings fjädrar på XYZ, D2 och K-Sport? BC-Racings fjädrar passar på ett flertal andra märken. Det man ska kolla är innerdiametern som ska vara 62mm. Längder och hårdheter hittar du i listan nedan. Tänk på att stötdämparen är anpassade för en viss fjäderhårdhet. Några procent hårdare/mjukare är inga bekymmer och det brukar vara det som behövs för att ändra karaktären på en banbil. När man däremot monterar hårdaste fjädrarna som går att få tag i så kommer inte stötdämparen jobba på sa...

Fjädrar BC-Racing: Rekommendationer

Vid köp av BC-Racings coiloversatser är fjäderhårdheten valbar utan extra kostnad. BC-Racing har alltid en rekommenderad hårdhet för varje specifik modell, men den är inte alltid perfekt för ditt ändamål. Då kan det vara läge att byta fjädrar redan vid beställning. Ska bilen användas mestadels på gatan men även köras på bana någon gång ibland så är BC-Racings rekommendation en riktigt bra grund att utgå ifrån. Denna setup passar riktigt bra för en allroundbil. På en bil som däremot ska vara ri...

Rengöring av K&N Bomullsfilter

K&Ns filter behöver aldrig bytas ut så som ett vanligt pappfilter. Det kan dock behöva göras rent när det fångat upp för mycket smuts. En enkel procedur som görs bäst tillsammans med K&N Servicekit * Demontera filtret från bilen * Spraya på K&N PowerKleen på det smutsiga filtret och låt det verka i ca 10min. * Spola av filtret all rengöring från den rena sidan ut genom den smutsiga(Från motorsidan= Baklänges genom filtret). Detta för att få bort all smuts * Skaka av allt överflödigt v...

Subaru Avgassystem, Up-pipes, Downpipes m.m - Lathund!

Catback, downpipe, up-pipe, mid-pipe. Ja vad är egentligen skillnaden och vad behöver jag ha? Här ska vi besvara dina funderingar. Häng med! 1. Header / Grenrör Nästa del i ledet blir då grenröret, eller som vissa märken kallar det, header. Här finns det rätt många olika alternativ. Något det talas mycket om är Unequal Length (UEL) eller Equal Length (EL). Dett är två olika typer av grenrör där det ena UEL har olika längd på rören mellan cylindrarna framtill turboflänsen. Detta gör att avgasp...

Hur sköter jag min Grip Royal ratt?

En lackad GR-ratt kräver samma omvårdnad som en billack. Använd gärna microfiberduk när du tvättar din ratt. Det för att undvika repor i lacken/klarlacken. På läderrattarna rekommenderar vi inga starka medel då man kan förstöra lädret ursprunliga hållbarhet. En ratt får aldrig utsättas för sol under en längre tid! Färgerna och centrumen förstörs och bleknar. Självklart så klarar rattarna av det vanliga användandet och exponeringen av sol och smuts. Men ska bilen stå på ett utsatt ställe i vec...

Hur monterar jag ett snap off-nav?

Snap off-nav är en populär produkt, speciellt för de som utövar banåkning med bilen. När du har bur och sportstolar t.ex så kan det vara väldigt skönt att ta bort ratten för att enklare komma i och ur bilen. Det du behöver för att montera ett snap off är: * Ratt. Ex. Sparco, Luisi, Nardi, Grip Royal (Ej originalratt med infästning på splines) * Rattnav/Airbagnav. För att kunna montera en eftermarknadsratt behöver du byta infästningen från original rattstång (ofta splines) till ett med bu...