Catback, downpipe, up-pipe, mid-pipe. Ja vad är egentligen skillnaden och vad behöver jag ha?
Här ska vi besvara dina funderingar. Häng med!
1. Header / Grenrör
Nästa del i ledet blir då grenröret, eller som vissa märken kallar det, header. Här finns det rätt många olika alternativ. Något det talas mycket om är Unequal Length (UEL) eller Equal Length (EL). Dett är två olika typer av grenrör där det ena UEL har olika längd på rören mellan cylindrarna framtill turboflänsen. Detta gör att avgaspulserna krockar och du får det äkta boxerljudet. En Equal Length-header har flänsen mitt emellan cylindrarna vilket gör att avgaspulserna åker ut samtidigt, vilket ger en mjukare ton.
Fördelar med Equal Length: Lägre avgastemperatur vilket förebygger ringland failure. Maximalt flöde då det flödar fritt och mer balanserat än UEL. Dessa grenrör är bättre på mellanregistret än UEL, men tappar lite på högre varven. Detta då 4-2-1-designen är effektivare än 4-1 som man oftast ser på UEL.
Fördelar med Unequal Equal Length: Dessa grenrör är lättare så siktar man på att spara kilon så finns det lite att hämta här. I och med att rören fram till turbon är kortare kommer de första avgaserna snabbare dit vilket ger bättre spool. Här finns dock en stor fördel, ljudet. UEL-grenrören ger ifrån sitt magiska ryt som bara en Subaru-boxer kan ha. Detta får du inte alls fram med EL.
Slutligen, det är smaken som avgår vilken typ av grenrör man ska ha. Vad spelar roll för dig? Ljud? Vikt? Spool?
Det vanligaste vi säljer är Equal Length då dom är mer lämpade för gatkörning när det kommer till avgastempen. Ljudet av en UEL-header kan locka många, men oavsett ditt val så ger en eftermarknadsheader din bil ett ordentligt lyft prestandamässigt.
Dessa modeller använder samma header: Forester 2008-2013, WRX 2008-2014, STI 2008-2018, Outback XT 2005-2009, Legacy GT 2005-2009.
Kolla på produktens information gällande vilka modeller som kan behöva byta till STI-tråg.
1.2. Crosspipe
Detta rör för samman ett originalgrenrör. Standardgrenröret är uppdelat i tre delar. Crosspipen är länken mellan grenrörets halvor som är bultade i topparna. Byter du till en eftermarknadsheader så behövs ingen crosspipe. Den är då inbyggd i headerns utformning.
Dessa modeller använder samma crosspipe: WRX 2002-2014, STI 2004-2014, Legacy GT 2005-2009
2. Up-pipe
Denna lilla del sitter mellan turbon och grenröret och är en känd flaskhals på EJ-motorerna. Det man ska kolla innan man köper en up-pipe är om man har 2- eller 3-bultsfläns ner mot grenröret. Många eftermarknadsgrenrör har gått över till 3-bults för styrkans skull. Så dubbelkolla det innan köp!
Up-pipes till EJ-motorn passar de flesta Subarus. Vi tar denna som exempel. https://www.ddesign.nu/product/subaru-alla-turbomotorer-up-pipe-grimmspeed
Dessa modeller använder samma up-pipe: Forester 2008-2013, WRX 2008-2014, STI 2008-2018, Outback XT 2005-2009
Det viktiga är som sagt att du kollar vilken fläns ditt grenrör har. 2- eller 3-bultad.
3. Downpipe / Frontpipe
Downpipen är röret som går utifrån turbon ned under bilen och möter catbacket. Pa många bilmodeller finns en s.k mid-pipe med katalysator i, men Subarun har katalysatorn i downpipen. Här kommer en viktig punkt att tänka på gällande downpipe och katalysator. Om du köper en downpipe med eller utan katalysator så krävs det att man gör en mappning. Detta för att släcka Check-engine-lampan samt kalibrera för det lägre mottrycket (Bättre flöde).
Dessa modeller använder samma downpipe: 2008-2014 WRX, 2008-2018 STI, 2005-2009 Legacy GT (EJ VF46 Turbo, Endast Manuella), 2009-2013 Forester XT
4. Catbacksystem
Nu kommer vi till den absolut populäraste uppgraderingen. Catbacksystem! Dessa finns i en uppsjö av olika modeller och varianter. I grunden kommer det till utseende, men även en sån sak som att ljuddämparnas utformning och storlek visar vilken ljudbild det har. Ett system med dubbla ljuddämpare (Utblås på två båda sidorna bak) låter mindre än ett singelsystem, dvs ett catback som endast har ljuddämpare och utblås på en sida bak. Oavsett vilket du väljer kommer det låta betydligt roligare än standard!
Passformen på catbacks är densamma på WRX som STI men det du ska vara noga med är om du har en 4-dörrars Sedan, eller en 5-dörrars Hatchback samt årsmodell.
I de flesta catbacks ingår insatser till ljuddämparna så du enkelt kan tona ned ljudet om du skulle vilja.
Material är en annan sak som kan spela roll. Om du söker viktminskning så är ett Full Titanium-system vägen att gå. De rostfria systemen är billigare men tyngre än Titanium-system.
5. Axle-back
Vill du göra en superenkel modifiering med ditt avgas och bara få upp ljudnivån. Då är Axle-back ett smidigt sätt. Det byter ut de bakre ljuddämparna efter y-pipen/mid-pipe till antingen muffler deletes (tar bort ljuddämparna helt) eller till sportigare ljuddämpare.