Short RAM eller CAI(Cold Air Intake)?
Det finns i huvudsak två stycken olika varianter på luftfilterkit till de flesta bilmodeller. Det ena är Short Ram och det andra är CAI(Cold Air Intake). Vi får ofta frågan vilken variant som är bäst och vilka för- och nackdelar de båda har. Här ska vi försöka förklara så gott det går så du enklare kan välja det kit som passar dig bäst!
Cold Air Intake
Ett CAI, eller Kalluftsintag rakt översatt, är precis som det låter ett luftfilterkit designat för att leda in kallast möjliga luft till motorn. Det är ofta draget på ett sätt som gör att filtret är så långt ifrån motorns värme som möjligt. Den vanligaste placeringen är bakom stötfångaren, framför något av framhjulen eller framför kylaren. Detta kan ju såklart variera beroende på hur bilen är konstruerad.
Dessa kit har oftast mer rör och delar vilket gör dom är dyrare och mer svårmonterade. De kräver dessutom mer tester av tillverkaren för att få till en bra setup som dessutom inte tänder motorlampan.
En klar nackdel med CAI är om det sitter väldigt långt ner så kan det suga in vatten ifall man kör i kraftigt regn eller stora vattenpölar. Det kan i sin tur ge stora skador på motorn. Oftast går ett CAI att bygga om enkelt genom att ta bort rördelar, det rekommenderas i de fall det finns risk att motorn suger i sig vatten!
Bild: BRZ / FR-S Kalluftsintag med Filter Svart 3" PERRIN
Short Ram
Ett Short Ram-kit är det mest populära luftfilterkitet. Deras funktion är helt enkelt att byta ut OEM-luftfilterbox med rör och filter som har bättre luftflöde. Vid utveckling av nya bilar måste tillverkaren ta hänsyn till insugsljudet och använder sig därför av insugsljuddämpare och andra knep för att sänka just detta. Det för med sig att man begränsar luftflödet och detta åtgärdar man med ett luftfilterkit.
Dessa kit är mycket lättare att montera men har nackdelen att den varma luften runt motorn har mycket lättare att sugas in motorn. Det sänker syredensiteten i luften som levereras till motorn och på så sätt ger den inte lika mycket effekt som med ett motsvarande CAI. Det går dock att ändra på med en värmesköld, vilket de flesta kit som utvecklas idag innehåller. Står du i valet att välja med eller utan värmesköld så är det inget att tveka på. Den ska med!
Bild: E82 / E88 3.0L Twinturbo 135I N54 08-10 Short Ram Luftfilterkit INJEN
Vilken ska jag välja?
Det beror på vilket kit som passar dig bäst! Vilket du än väljer så ha alltid i åtanke att det finns en anledning till att de kvalitativa kiten är lite dyrare. Det ligger många timmars testande för att få det flöda optimalt. De billigaste kiten bortser från allt sådant och kan i många fall ge mindre effekt än OEM, vilket är riktigt tråkigt! Därför rekommenderar vi alltid att titta på kvalitetskiten direkt så du inte blir missnöjd!
Ett CAI ger oftast mer effekt men kostar mer. Ett Short Ram ger inte lika mycket effekt men kostar inte heller lika mycket. Många gillar dessutom den sistnämnda för det karriäristiska insugsljudet, vilket hörs ännu mer när filtret sitter i motorrummet! Det ger även en känsla av effekt vilket är minst lika viktigt!