Guide Luftfjädring - Att välja styrsystem för luftfjädring

Hur väljer jag styrsystem för min luftfjädring? Vad skiljer styrsystemen åt?

Att välja styrsystem är ett stort val. Det rör sig oftast om mycket pengar och är den centrala delen i sitt luftfjädringsbygge. Men hur väljer man då styrsystem?
Ja, förutom att försöka titta efter ett kit i sin budget så finns det väsentliga skillnader på de olika märkena och kiten. I denna artikel ska vi titta närmare på Air Lift Performance och Accuairs olika system.

Air Lift Performance

Vi börjar med de enklaste kitet som är det manuella. Manuella styrningar har funnits sedan urminnes tider med olika varianter på ventiler, solenoider, knappar osv. I Air Lifts fall så innehåller det 4-vägs manuella kitet Tank, kompressor, slang, kopplingar och en panel med 4 stycken paddelswitchar. Dessa switchar är själva styrningen. Det funkar så enkelt så att uppåt släpper på lufttryck, och nedåt släpper ut lufttryck. Dvs fyll bälgen eller släpp ur luft ur bälgen. 4-vägs betyder att du kontrollerar alla bälgar var och en för sig. För att kunna hålla lite koll på bälgarna så har kitet två lufttrycksmätare med dubbla nålar. Detta är ett super billigt sätt att komma igång med luftfjädring.

+ Billigt
+ Enkelt
- Manuellt, inga funktioner utöver höj och sänk

Näst på tur är Air Lift Performance 3S. Detta system är ett nyare tillskott och tillkom efter att användare av manuella system vill konvertera till digitalt. Med detta menas exempelvis att styra via mobiltelefon eller dosa. Detta system ska dock inte förväxlas med de tryckstyrda 3P eller 3H (höjdsensorer). Utan 3S är precis som det låter, ett digital manuellt system. Detta styrs genom tidskontroll på ventilerna i blocket. Med 3S får du även ett par andra grymma funktioner som ett analogt system inte har. Presets - eller förinställda lägen. Dessa kontrolleras genom att man bestämmer tider som ventilerna är öppna på. Så du kan sparas 3 stycken presets som underlättar användandet. Ett exempel är att spara ett läge på maxhöjd, ett på ride height och ett på maxsänkt. Då får du ett betydligt smartare system än ett analogt manuellt system. Detta system säljes utan tank & kompressor.

+ Ger dig möjlighet att höja och sänka bilen via mobilapp eller dosa
+ Presets - Spara upp till 4 lägen
+ Billigt alternativ för dig som redan har kompressor, tank och slang
- "Manuellt" - Detta är fortfarande ett manuellt system
- Läser inte tryck eller höjd*
- Ej komplett för dig som inte har tank, kompressor osv

*På bild är 3S med ALP3-dosan (tillval).

Nu börjar vi komma upp i Air Lift Performance styrsystem och hamnar på det näst största/bästa systemet - 3P.
Detta är ett tryckstyrt system som säljes i flera olika konfigurationer. Antingen som löst styrsystem eller komplett med tank/kompressor. Även där kan du välja tankstorlek direkt vid beställning. I alla 3P-kit så ingår dosan, slang, kabelhärva och ECU/fördelningsblock.

Air Lift 3P är det mest sålda styrsystemet hos oss och är användarvänligt och har ett gäng funktioner som verkligen underlättar livet på luft. Med 3P kan du spara 5 lägen som är inställda på tryck. Du kan även se alla tryck direkt i dosan/appen och även rise-on-start ingår. Fördelen att börja med ett 3P är att det går att uppgradera till ett 3H senare, om du vill åt lyxen med höjdsensor och automatisk cross-loading (självjustering).

+ Tryckstyrt system
+ Avancerade funktioner
+ Bra översikt på tryck
+ Rise-on-start
+ 5 presets
+ Dosa/mobilapp
+ Uppgraderingsbart till 3H
- Inte lika exakt som ett 3H (höjdsensorer). Ett tryck kan vara olika höjd beroende på last, temperatur osv.

Nu har vi kommit ned till Air Lift Performance "värsting" - 3H.
Detta styrsystem är likadant som 3P men har tillägget höjdsensorer. Det ger dig alla funktioner som ett 3P men att använda höjdsensorer ger ett mycket mer exaktare system. Du får även cross-loading-funktionen som hjälper din bil att hålla samma nivå hela tiden. Då du sparar dina presets på höjdvärdet så kommer din bil justera sig dit även om du lastar in personer i bilen. Detta system är alltså automatiskt kan man säga. 

+ Alla funktioner som ett 3P
+ Som löst styrsystem eller komplett med tank, kompressor och slang
+ Höjdsensorer ger en mer exakt höjdinställning
+ Automatisk justering vid last (cross-loading)
+ 5 Presets

Accuair

Nu har vi kommit till Accuairs lösningar för luftfjädring. Accuair är ett premiummärke inom luftfjädring och har gjort sig kända genom sina ENDO-lufttankar.
Här kommer vi gå igenom de olika produkterna från Accuair - ENDO-tankarna, E-level+, E-level, VX & VU fördelningsblocken.

Vi börjar med Accuairs flaggskepp. ENDO-tanken. Denna produkt är magisk! Serien består av 4 stycken lufttankar.

Här ovan ser du översikten på de olika tankmodellerna i ENDO-serien. Vi kommer fokusera på CVT, men kortfattat så är T en lös tank, VT och CT tankar med antingen inbyggt kompressor eller ventilpaket. Köper du en VT så behöver du komplettera med kompressor & styrsystem. Köper du en CT så behöver du ett ventilblock & styrsystem. Kort förklarat.

Men CVT som är det vanligaste alternativet i denna serie, är en helhetslösning där du får allting inbyggt i tanken. Du behöver bara komplettera med själva styrsystemet. Här rekommenderas e-level+ eller e-level. CVT är fantastisk då den inbyggda kompressorn gör att den går mycket tystare än alla andra system. Du sparar även plats och de är otroligt snygga. 

De alternativ som finns är färg, storlek på tank, samt ventilpaketet om det ska vara 4- eller 2-vägs. Det betyder kort och gott om du vill styra alla fyra bälgar separat (4-vägs) eller axelvis (2-vägs). 
Till en CVT-tank rekommenderas Accuairs E-level eller det nya E-level+. Det förstnämnda kräver en s.k c-adapter som gör så signalen funkar mellan tank och styrsystem. Men det nya E-level+ har redan denna inbyggd i sig, därav rekommenderar vi det nya E-level+ i första hand. Här nedan kommer vi gå igenom E-level+ så missa inte det.  

+ Otroligt snygga tankar
+ CVT är en komplett lösning på tank, kompressor & ventilpaket
+ Låg ljudvolym då kompressorn är inbyggd
+ Tillsammans med E-level+ har du även diagnostik/felsökning inbyggd i appen
+ Otroligt hög kvalité

Accuair E-level & E-level+ är de styrsystemen som i första hand rekommenderas till ENDO CVT. De funkar även med de andra tankarna och fördelningsblocken. Men det pratar vi om under VU- och VX-avsnittet. E-level är Accuairs "gamla" styrsystem som tog marknaden med storm för ett antal år sedan. Ett mycket avancerat styrsystem som med höjdsensorer ger dig funktionalitet och så gott som ett automatiskt system. Det gamla E-level kräver en C-adapter för att kunna användas med en ENDO-tank. Detta är en adapter som ger dig signal mellan tank och styrsystem, samt diagnostik genom blinkkoder i olika färger. Detta är dock uppgraderat och numera inbyggt i E-level+. Gamla E-level har inte mobilapp.

+ Komplett styrsystem med höjdsensorer, dosa och ECU
+ Automatiskt*
+ Höjdsensorer som ger exakt avläsning & självjustering
+ 3 presets
- Kräver c-adapter för att använda med ENDO-tankar
- Ingen mobilstyrning
- Inget slangpaket ingår som i Air Lift Performance kit (säljes separat)

Bild på "gamla" E-level.

Nya generationens E-level heter E-level+ och kommer i ett skalbart utförande. Du kan köpa lös ECU (E+ Connect), köpa till dosa och även köpa till höjdsensorer.
Som enbart ECU läser E+ Connect av tiderna som ventilblocket öppnar och stänger. Detta är att jämföra med hur Air Lift Performance 3S fungerar. Detta gäller även om du använder E+ Connect till ett VU eller VX fördelningsblock. För att få funktionaliteten som gamla E-level-kitet så behöver du även E+ Height som är ett set höjdsensorer. Vi rekommenderar hela E+-kitet då det underlättar med dosan. (Det är rätt jobbigt att behöva vara beroende av mobiltelefonen.) Vi har gjort det enkelt och plockat ihop E-level+ som ett komplett kit

Nog talat om alla varianter som finns. Vad kan E-level+ göra? 
Detta är som sagt nya versionen. Du får ett styrsystem som tillsammans med höjdsensorerna är automatiskt. Det självjusterar sig efter dina 3 presets som du kan spara. Nya ECUn har även en snygg belyst logga som du kan byta färg på, i ett CNC-fräst hus. Ny Bluetooth 5.0-koppling som ger dig möjlighet att styra via mobilapp på distans. Du kan även se status på kompressor, få automatiska uppdateringar via internet och ett självlärande system tillsammans med E+height.

+ Skalbart styrsystem som kan väljas med höjdsensorer, dosa eller enbart ECU
+ Automatiskt*
+ Höjdsensorer som ger exakt avläsning & självjustering (E+height)
+ 3 presets
+ Kräver ingen c-adapter för att använda med ENDO-tankar som gamla E-level
+ Mobilstyrning med Bluetooth 5.0-koppling
+ Belyst Accuair-logo som kan skifta färg
- Inget slangpaket ingår som i Air Lift Performance kit (säljes separat)

Accuairs fördelningsblock VU & VX
Nu har vi kommit ned till Accuairs varianter på ventilpaket. Första generationen heter VU och finns i 2 versioner precis som VX. Det handlar om 2- eller 4-vägs. Återigen betyder det om du vill kunna styra varje bälg för sig, eller axelvis (fram & bak). 
VU-serien kommer med uttag som har 1/4"-gänga. Till dessa kan du använda olika styrsystem, men rekommendationen är att använda ett av Accuairs styrsystem.

VX-serien är den senare generationen av ventilpaket från Accuair och har fått en snyggare och kompaktare design, flödesreglering, inbyggt kablage och renoverbara 3/8 PTC-kopplingar direkt i blocket. Alltså är funktionerna mellan dessa ventilpaket väldigt lika, men VX-serien är snyggare och snäppet modernare helt enkelt.

 

Att välja tank- & slangstorlek till din luftfjädring

I flera av styrsystemen så finns alternativet att välja tank- och slangstorlek. När det kommer till att välja tank så är första och främst utrymme en viktig faktor. En större kompressor passar bra till större bilar. En större kompressor tar längre tid att fylla, men luften räcker längre. En mindre tank som töms snabbare kommer behöva köra kompressorn oftare. Den vanligaste storleken är 15 liter. 

Slangstorlek går oftast att välja mellan 1/4" och 3/8". En del gamla system använder 1/2" också. 1/4" är lätt att böja och dra i bilen och den fylls/töms långsammare än 3/8" och 1/2". De grövre slangarna är hårdare vilket gör slangdragning lite svårare. Då flödet är högre i 3/8" och 1/2" så fylls/töms systemet snabbare.

  • 1/4" - Lätt att dra
  • 1/4" - Går mjukt/långsamt
  • 3/8"/1/2" - Hårdare = svårare att böja vid slangdragning
  • 3/8"/1/2" = Högre flöde = snabbare

Här hittar du alla lösa delar du behöver till ditt luftbygge.

Tillbaka till DDESIGN