Guide Luftfjädring - Att välja styrsystem för luftfjädring

Hur väljer jag styrsystem för min luftfjädring? Vad skiljer styrsystemen åt?

Att välja styrsystem är ett stort val. Det rör sig oftast om mycket pengar och är den centrala delen i sitt luftfjädringsbygge. Men hur väljer man då styrsystem?
Ja, förutom att försöka titta efter ett kit i sin budget så finns det väsentliga skillnader på de olika märkena och kiten. I denna artikel ska vi titta närmare på Air Lift Performance och Accuairs olika system.

Air Lift Performance

Vi börjar med de enklaste kitet som är det manuella. Manuella styrningar har funnits sedan urminnes tider med olika varianter på ventiler, solenoider, knappar osv. I Air Lifts fall så innehåller det 4-vägs manuella kitet Tank, kompressor, slang, kopplingar och en panel med 4 stycken paddelswitchar. Dessa switchar är själva styrningen. Det funkar så enkelt så att uppåt släpper på lufttryck, och nedåt släpper ut lufttryck. Dvs fyll bälgen eller släpp ur luft ur bälgen. 4-vägs betyder att du kontrollerar alla bälgar var och en för sig. För att kunna hålla lite koll på bälgarna så har kitet två lufttrycksmätare med dubbla nålar. Detta är ett super billigt sätt att komma igång med luftfjädring.

+ Billigt
+ Enkelt
- Manuellt, inga funktioner utöver höj och sänk

Näst på tur är Air Lift Performance 3S. Detta system är ett nyare tillskott och tillkom efter att användare av manuella system vill konvertera till digitalt. Med detta menas exempelvis att styra via mobiltelefon eller dosa. Detta system ska dock inte förväxlas med de tryckstyrda 3P eller 3H (höjdsensorer). Utan 3S är precis som det låter, ett digital manuellt system. Detta styrs genom tidskontroll på ventilerna i blocket. Med 3S får du även ett par andra grymma funktioner som ett analogt system inte har. Presets - eller förinställda lägen. Dessa kontrolleras genom att man bestämmer tider som ventilerna är öppna på. Så du kan sparas 3 stycken presets som underlättar användandet. Ett exempel är att spara ett läge på maxhöjd, ett på ride height och ett på maxsänkt. Då får du ett betydligt smartare system än ett analogt manuellt system. Detta system säljes utan tank & kompressor.

+ Ger dig möjlighet att höja och sänka bilen via mobilapp eller dosa
+ Presets - Spara upp till 4 lägen
+ Billigt alternativ för dig som redan har kompressor, tank och slang
- "Manuellt" - Detta är fortfarande ett manuellt system
- Läser inte tryck eller höjd*
- Ej komplett för dig som inte har tank, kompressor osv

*På bild är 3S med ALP3-dosan (tillval).

Nu börjar vi komma upp i Air Lift Performance styrsystem och hamnar på det näst största/bästa systemet - 3P.
Detta är ett tryckstyrt system som säljes i flera olika konfigurationer. Antingen som löst styrsystem eller komplett med tank/kompressor. Även där kan du välja tankstorlek direkt vid beställning. I alla 3P-kit så ingår dosan, slang, kabelhärva och ECU/fördelningsblock.

Air Lift 3P är det mest sålda styrsystemet hos oss och är användarvänligt och har ett gäng funktioner som verkligen underlättar livet på luft. Med 3P kan du spara 5 lägen som är inställda på tryck. Du kan även se alla tryck direkt i dosan/appen och även rise-on-start ingår. Fördelen att börja med ett 3P är att det går att uppgradera till ett 3H senare, om du vill åt lyxen med höjdsensor och automatisk cross-loading (självjustering).

+ Tryckstyrt system
+ Avancerade funktioner
+ Bra översikt på tryck
+ Rise-on-start
+ 5 presets
+ Dosa/mobilapp
+ Uppgraderingsbart till 3H
- Inte lika exakt som ett 3H (höjdsensorer). Ett tryck kan vara olika höjd beroende på last, temperatur osv.

Nu har vi kommit ned till Air Lift Performance "värsting" - https://www.ddesign.nu/sv/air-lift-performance-3h-styrsystem-air-management-kit3H.
Detta styrsystem är likadant som 3P men har tillägget höjdsensorer. Det ger dig alla funktioner som ett 3P men att använda höjdsensorer ger ett mycket mer exaktare system. Du får även cross-loading-funktionen som hjälper din bil att hålla samma nivå hela tiden. Då du sparar dina presets på höjdvärdet så kommer din bil justera sig dit även om du lastar in personer i bilen. Detta system är alltså automatiskt kan man säga. 

+ Alla funktioner som ett 3P
+ Som löst styrsystem eller komplett med tank, kompressor och slang
+ Höjdsensorer ger en mer exakt höjdinställning
+ Automatisk justering vid last (cross-loading)
+ 5 Presets

Att välja tank- & slangstorlek till din luftfjädring

I flera av styrsystemen så finns alternativet att välja tank- och slangstorlek. När det kommer till att välja tank så är första och främst utrymme en viktig faktor. En större kompressor passar bra till större bilar. En större kompressor tar längre tid att fylla, men luften räcker längre. En mindre tank som töms snabbare kommer behöva köra kompressorn oftare. Den vanligaste storleken är 15 liter. 

Slangstorlek går oftast att välja mellan 1/4" och 3/8". En del gamla system använder 1/2" också. 1/4" är lätt att böja och dra i bilen och den fylls/töms långsammare än 3/8" och 1/2". De grövre slangarna är hårdare vilket gör slangdragning lite svårare. Då flödet är högre i 3/8" och 1/2" så fylls/töms systemet snabbare.

  • 1/4" - Lätt att dra
  • 1/4" - Går mjukt/långsamt
  • 3/8"/1/2" - Hårdare = svårare att böja vid slangdragning
  • 3/8"/1/2" = Högre flöde = snabbare

Här hittar du alla lösa delar du behöver till ditt luftbygge.

Tillbaka till DDESIGN