Går det att montera Coilovers på en bil med Aktivt/Elektroniskt chassi?
Absolut! Det kräver dock lite extra arbete jämfört med en bil som kom utan denna typ av chassi.
Många moderna bilar har chassin där det går att välja mellan minst två stycken olika lägen så som Komfort, Sport eller tom Sport+. Det är en funktion som är väldigt uppskattad hos många som tycker om att köra aktivt men samtidigt vill ha god komfort när man åker långt. Perfekt kombination!
Sänkfjädrar:
För att sänka bilen krävs dock att man sänker med Sänkfjädrar, fördelen med dessa är att man inte påverkar möjligheterna att justera chassit med knappen inifrån bilen. Stötdämparna, som är det som regleras, byts ju inte ut och på så sätt kommer systemet vara intakt. Det finns även ställbara sänkningssatser så som KW Suspensions HAS-kit. Då kan man individuellt välja höjden på bilen, likt en coilover, men OEM-dämparen bibehålls.
Coilovers:
Cancellation Kit:
Vill man däremot gå hela vägen och byta till coilovers så finns det 2st alternativ. Antingen så får man överväga att inte kunna använda knappen i bilen mer och justera hårdheten direkt på dämparna. Då använder man sig av ett s.k Cancellation Kit som är motstånd man lurar systemet att OEM-dämparen fortfarande är på plats. På vissa bilar går det även att koda bort felmeddelanden som kommer när bilens system inte längre är komplett.
Med ett sådant kit monterat så går det att använda alla de modellanpassade coiloverkit som finns till bilen.
KW Suspension DDC:
Det andra alternativet är att köra en Coiloversats som även den styrs elektroniskt. Här finns KW Suspensions DDC, en komplett coiloversats som pluggas ihop med bilens system och som sedan styrs med hjälp av knappen inne i bilen. Ett väldigt populärt alternativ bland de modernare bilarna där man fortfarande vill ha bekvämligheten av att slippa justera dämparna i motorrummet etc.