MBRP Avgassystem: Vad är skillnaden på Axleback, Catback, Filterback och Turboback?
Här ska vi kolla vad de stora skillnaderna på de olika systemen är så du enkelt kan se vilket som passar dig. Namnen på dom avslöjar endel om längden på dom men vad gör det för skillnad.
Axleback
Detta är ett system som ersätter det sista ljuddämparna med antingen mindre ljuddämpare eller inga alls. Det gör att bilen får ett mullrigare ljud men ger i sig ingen större effektvinst.
Fördelen här är att de oftast är ett billigt sätt att få ett härligare ljud och snyggare utblås!
Catback
Catback sträcker sig hela vägen fram till katalysatorn och har på så sätt fått sitt namn. Även här blir ljudet ut bilen annorlunda men man har även en effektvinst utan att påverka avgasreningen. Det gör dessa system perfekt för en gatbil som besiktigas varje år. De har nämligen ingen påverkan på avgasvärdena och ska på så sätt inte påverka utgången på besiktningen.
Filterback
Dessa system är precis likadana som Catback men anpassade för dieslar. De sträcker sig hela vägen från Partikelfiltret(DPF).
Turboback
Här är ett system som sträcker sig hela vägen från turbon! Dessa system är ofta utan katalysator och DPF eller med mindre varianter, vilket gör att dom inte lämpar sig för gatbilar. Det finns även turbobacks som använder sig av en downpipe, OEM-katylsator och sedan ett catback för att inte påverka avgasvärdena. Det står tydligt i texterna vilken typ det är.
Överlag är inte Turboback ett bra alternativ för dig som använder bilen till vardags utan bör istället satsa på ett Catback/Filterback.