Coilovers: Felsökning av coilovers

Felsökning av Coilovers

Missljud:

Börja alltid med att kolla så allting sitter fast i ordning!

Ett bekymmer som kan uppstå när man just monterat sina coilovers är man hör missljud. Det är väldigt sällan en coilover i sig ger ifrån sig missljud, däremot transporterar en Pillowball-topplagring missljud mycket lättare än vad en OEM-Gummitopplagring gör. Det gör att om man haft något litet glapp sedan tidigare som inte hörts i bilen så kommer detta förtydligas och på så sätt höras i kupén.

Missljud från en coilover blir ofta i topplagringen. Det är väldigt sällan(Läs: Aldrig) pillowballen i sig som är glapp om den inte varit med länge och slitits ut. Det är dock vanligare att toppmuttern inte är dragen. Den kan vara svår att dra om man har preload på fjädern, därför är det bäst att släppa ner fjädern så den inte försvårar åtdragandet. Återställ sedan preloaden till ca 3-4mm. 

Ett annat vanligt fel som orsakar missljud är felaktig justering. En coiloversats med justerbar nedre infästning är inte gjord för att sänkas på fjädern. Anledningen är att det inte finns någon hjälpfjäder som håller fjädern på plats och den orsakar därför ett skrammel.

Justera på följande sätt:
Utan justerbar nedre infästning
Med justerbar nedre infästning

Läckage:

Vid läckage är det byte av dämpare som gäller. De flesta tillverkare erbjuder lösa dämpare så det räcker med att flytta över infästningar, fjädrar och ställringar.

Fjäderbrott:

Vid fjäderbrott är det byte som gäller. Fjädrar finns som lösa artiklar. Dessa finner du här. Linjär eller Barrel.